Sunday, August 14, 2011

~Pulang Ke PangkuanMu~

Salam...

Sempena bukan Ramadhan Al-Mubarak ni, aku ada bace sebuah artikel yg bertajuk "Roh Di Bulan Ramadhan'..antara isi kandungan artikel ini adalah sprti berikut:

"Menurut satu hadith Rasulullah, menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kpda Allah S.W.T utk kembali ke bumi. Ada roh yg dibenarkn pulg ke bumi & ada yg tdk dibenarkan. Roh yg dibenarkan pulg adalah krna amaln baek mrka smsa hyat mreka@ada penjamin2 yg mndoakan mrka. Manakala roh2 yg tidak dibenarkan pulg disebabkn kesalahan mrka smsa hayat mrka akan trus di penjara di Luh Mahfuz.

Apbla roh dibenarkan pulg, prkra pertama yg mrka lakukan adlah pg ke tnah prkuburn mrka utk melihat jasad mrka. Kmdian mrka akn pg ke rmh ank2 mrka, org yg mendpat harta pusaka mrka n ke rmh org yg mendoakn mrka dgn hrpan org yg mrka lawati itu mmberi hadiah utk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan shinggalah tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini, mrka akn mengucapkn slmat tgal kpda jasad n pulg semula ke Luh Mahfuz dgn bekalan yg diberikan oleh mrka2 yg masih hidup."


Bila trbace artikel ni, aku tringtkn seseorg yg pnah brtakhta di hati aku suatu msa dhlu..malangnya dia telah pg dlu mninggalkn aku pda tarikh 30 Mei 2008..wlupn 3thun telah berlalu, aku msih mengingati arwah sbgai seorg hamba Allah yg saat taat, seorg anak yg sgt patuh kpda ibu bapanya n juga seorg kwn yg sgt berbakti n sntsa ingt mengingati antara 1 sme laen...

Perkenalan kami brmula sjak kmi berumur 17tahun lg..aku trtarik kpdanya krna sikap arwah yg sgt taat kpda Allah, seorg yg pndiam, bijak, ske mmbantu kwn2 n byk lg..pna skli arwah sgup mengikat perut, xmkn smata2 nk pinjmkn duit kt kawan...btpa mulianya hti arwah...rpe2nye arwah jga mnyimpan prsaan yg sme cme ianya tidak trluah sehinggalah saat pemergiannya...

Arwah trlibat d dlm 1 kmlgn di mana mtornya telah brgesel dgn sebuah kereta n arwah jatuh trduduk d tgh2 jln..kemudian, sebuah trailer tlah mlggar arwah dri belakg...sesungguhnya Allah sgt menyayangi arwah..wlupn arwah dilanggar trailer, tubuhnya tidak hancur melainkan paha n kakinya trseret...aku jga brsyukur krna diberi kesemptn utk mnatap wajah jnzah sblm dikebumikan..wajahnye sprti org tdo je..saat aku thu arwah dh xde, ak meraung d tepi jln..mcm xpcya arwah dh xde...seorg kwn yg tiap2 hri kte msg, kgsi ske n duke dh xde lg..ak trpk, kt spe lg tmpt ak nk mgadu, kt spe lg aku bleh kgsi kesedihn n kegmbiraan ak??ak hlg semuanya..ms 2 rse sparuh jiwa aku hlg brsme pemergian arwah..

Hampir 3bln aku merana..asalkn tringt mst mngis..xkira la ak tgh ddk mkn, masak@tgh borak2 dgn kwn2..tbe2 ak akn trduduk n airmta mngalir tnpa henti..ble mgenangkn kdaan ak ms 2, mmg agk truk jgk la..ssh nk tdo...mta sntsa bgkak je..shinggakn mak n ayh aku bwk aku g berubat utk kmbalikn smgt aku...

Namun bgtu, aku ttap brsyukur..ad hkmah diseblik ak khlgn arwah..aku jd seorg yg lbh tabah...khlgn org yg kte syg buat slma2nya adalah dugaan yg jauh lbih truk dri khlgn org yg kte syg akibat dikhianati cinta, hbgn yg xrestui n mgsa kpda seseorg yg bleh berubah sekelip mta..trma ksih arwah adir!!kau telah jdikn aku lbh kuat n tabah dlm mgharungi hdup yg pnuh dgn cbran n dugaan.

Sebelum arwah pg, arwah ad mnyatakan "Xde org ingt kt aku..hdp ak sunyi je"..mgkin dgn pmergiannya akan wt suma org mngingati arwah..aku xpna brhenti utk mndoakn arwah d dlm setiap solat2ku..d bulan Ramadhan yg mulia ini, aku ingt bekalkn doa yg secukupnya kpda arwah spya rohnya sntsa tenang ble berakhirnya bulan ramadhan nnti...pngjrn yg ak dpt dri cubaan n dugaan yg Allah beri ini, adalah spy kte lbh mghrgai org yg kte syg slgi kte semua msih brnyawa...ble dia dh xde lg kt dnia ni, tiada ap yg kte dpt lakukn melainkn doa n ingt arwah slalu..smga arwah ditmptkn brsme2 org yg beriman d alam sana..amin...

Gambar kali pertama n kali terakhir brsme arwah...6bulan sblm pemergiannya..

"Walaupun setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu. Damailah engkau di sana di bawah limpahan rahmat n kasih sayangNya. Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari...."

Allahyarham Syed Mahathir Syed Othman
10 Oktober 1987 - 30 Mei 2008

*Al-Fatihah untuk semua muslimin dan muslimat yang telah pergi mendahului kte....

No comments:

Post a Comment