Friday, August 19, 2011

~Doa Ketika Ditimpa Musibah~

Sekiranya kita ditimpa musibah, tempat yg paling baik kita mengadu ialah kepada Allah S.W.T. Kita bangun malam, bersolat tahajud. Kemudian menangis dan merintih kpda Allah kerana Dialah sebaik-baik tempat pengaduan. Kita mesti yakin Dia shja yg dapat menolong. Oleh itu, apabila ditimpa musibah, sebutlah seperti apa yg Allah firmankan di dalam Al-Quran iaitu org2 yg ditimpa musibah mengucapkan:

Maksudnya:

(iaitu) org2 yg apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mrka berkata "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kpda Allah jualah Kami kembali."
Surah Al-Baqarah : 02:156

nabi juga berpesan jika ditimpa musibah, supaya ditambahkan pula dengan doa:

Maksudnya:

"Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah!Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik (dari musibahku)."

*Sesungguhnya aku prcye, jika Allah yg trunkn musibah kepada diriku, Allah jua la yg akan menurunkan penawarnya kepadaku...YaAllah..tabahkan la hti hambamu ini mghdapi dugaan2 yg Kau telah berikan kpdaku...hadirkanlah sinar kebahagiaan kepadaku & tunjukkan la hikmah disebalik segala dugaan ini..mgkin aku khilaf YaAllah..ampunilah hambamu ini..amin yarabbalalamin...


No comments:

Post a Comment